Een eye-opener: mannen houden van andere wijnen dan vrouwen. En daar is een goede reden voor: mannen zien wijn vooral als een product om kennis over op te doen, terwijl vrouwen het zien als iets dat zorgt voor gezelligheid en belevingen. Heel plat gezegd kun je zeggen dat mannen wat meer snobistisch zijn in hun wijnen dan vrouwen.
Wit tegen rood
Witte wijnen zijn populairder bij vrouwen en rode wijnen populairder bij mannen. Overigens geldt al jaren dat de allerjongste wijndrinkers (van 18 tot 24 jaar) meestal kiezen voor witte wijn, dus óók de mannen. Dat komt dan weer doordat wijn een echte instapkleur is. Over het algemeen geldt dat rode wijn meer liefhebbers heeft dan witte wijn.
Maar hoe komt dat nu toch? Vooral doordat mannen wijn zien als iets waar je een status van krijgt, waar diepgang in zit. Het geeft je klasse, verfijndheid en culinaire kennis. Vrouwen daarentegen vinden dat wijn romantisch hoort te zien, dat het bij eten past en dat het voor gezelligheid in huis zorgt. Daarnaast denken vrouwen bij wijn ook aan vrienden, feest, uitgaan en samenzijn. Bordeaux wijn is een van de absolute favorieten bij beide groepen.
Rode wijn op een feestje?
Mannen denken bij rode wijn helemaal niet aan feest. En andersom geldt het ook: mannen denken bij feestvieren een stuk minder aan wijn dan dat vrouwen dat doen. Voor mannen geldt dat zij bier, jenever en whisky kiezen. Vrouwen associëren verfijndheid dan weer meer met port en likeur. Het is zonder meer interessant om te zien hoe ons brein werkt, op het moment dat we het over drankvoorkeuren hebben.
De kans dat de man een rode wijn drinkt op een feestje, is dus klein. De kans dat jij witte wijn drinkt op een feestje, is een stuk groter. Het blijkt zelfs dat de mannen heel erg letten op de etiketten van de fles. Een klassiek etiket wordt sneller gekocht dan een wijnfles die er meer eigentijds uitziet. Ze letten wel meer op de informatie die erop staat, weten experts van Colaris.
Vrouwen willen mooie flessen
Vrouwen willen vooral dat een fles er mooi uitziet. Mannen willen juist de kennis overnemen die op de etiketten te vinden is. Wat dat betreft, is Dries Roelvink een mooie bevestiging van de stereotypering die je uit deze kennis zou kunnen halen: mannen vinden het leuk om bijzonder te doen over hun wijn en hun kennis te laten zien.
We denken dus heel verschillend over wijn. Maar dat het op speciale gelegenheden een prima keuze is, daar zijn we het dan wel weer over eens. Proost!