De prijs van zonnebrillen loopt behoorlijk uiteen. Online kun je voor een paar euro een nieuwe zonnebril kopen, terwijl je bij een opticien veel duurder uit bent. Het vaststellen van de prijs van zo’n bril is geen nattevingerwerk, want er zijn verschillende factoren die meespelen. Om je hier wat meer inzicht in te geven, zetten we in deze tekst een aantal belangrijke factoren die de prijs van een zonnebril beïnvloeden op een rij.
1. Merk
Net als voor kleding, schoenen en auto’s geldt ook voor zonnebrillen dat je er meer voor betaalt als ze van een bekend merk zijn. Een Ray-Ban, Gucci, Prada, Dolce & Gabbana, Tom Ford of Oakley zonnebril is bijvoorbeeld een stuk duurder dan een merkloze zonnebril. Je betaalt in dat geval niet alleen voor de zonnebril zelf, maar ook voor het merk. Denk overigens niet dat je alleen betaalt voor het merk, want de meeste merkzonnebrillen zijn namelijk ook van hoogwaardige kwaliteit. Koop je zo’n bril en ga je hier voorzichtig mee om? Dan heb je er jarenlang plezier van.
2. Glas
Je verwacht het misschien niet direct, maar de prijs van zonnebrillen wordt ook beïnvloed door het glas. Als een zonnebril gepolariseerd glas heeft, betaal je hier namelijk meer voor. Dit speciale glas voorkomt dat je last hebt van de schittering van zonlicht. Een bril met gepolariseerde glazen is ideaal voor tijdens het autorijden, maar ook voor een dagje op of bij het water en een wintersportvakantie. Extra bijkomstigheid van een gepolariseerde zonnebril is dat je ogen minder vermoeid worden dan wanneer een zonnebril met ‘normaal’ glas draagt.
3. CE-markering
Net als op veel andere producten kom je ook op zonnebrillen een CE-markering tegen. De minimale markering is 0 en de maximale 4. Hoe hoger de markering, des te duurder een zonnebril doorgaans is. Toch is het niet verstandig om voor een zonnebril met een CE-markering van 0, 1 of 2 te kiezen. Dergelijke brillen absorberen het (zon)licht namelijk onvoldoende. Wil jij je ogen goed beschermen tegen de zon? Koop dan een zonnebril met minimaal CE 3 als markering. Zo’n bril zorgt er namelijk voor dat minimaal 75 procent van het (zon)licht geabsorbeerd wordt. Op het glas van een zonnebril zit vaak een sticker waarop de CE-markering staat.
4. Uv-bescherming
Tot slot wordt de prijs van een zonnebril beïnvloed door de mate van uv-bescherming. Hoe beter een bril beschermt tegen uv-straling, des te meer je ervoor betaalt. Als je een nieuwe zonnebril zoekt, kun je het beste voor een bril met 100 procent uv-bescherming kiezen. Dit herken je aan de markering ‘100% UV’ of ‘UV400’. Net als de CE-markering wordt de uv-bescherming ook vaak op het glas van de bril weergeven. Er zijn overigens ook merken waarbij dit alleen in de beschrijving van de bril staat.