Zes zekerheden van Stichting Keurmerk Uitvaartzorg

Wanneer een dierbare overlijdt, wil je de juiste keuzes maken rondom de uitvaart. Dit begint bij de keuze voor een uitvaartcentrum. Meestal is dit in de buurt van de woonplaats van de overledene. Je wilt ervanuit kunnen gaan dat je een juiste keuze maakt en dat het regelen van de uitvaart in goede handen is. Stichting Keurmerk Uitvaartzorg is een overkoepelende organisatie waarbij uitvaartcentra zijn aangesloten die voldoen aan de zogenaamde ‘zes zekerheden’.

In goede handen

Een uitvaartcentrum met het Keurmerk Uitvaartzorg, heeft een uitgebreide kwaliteitscontrole doorlopen, zodat je zeker kunt zijn van een hoge kwaliteit wat betreft de zorg en organisatie van de uitvaart. Steeds meer uitvaartondernemingen hebben dit keurmerk, dus er is altijd een plek in de buurt. Zoek je bijvoorbeeld een uitvaartcentrum sneek en omstreken? Dan is wellicht deboeruitvaart.nl een goede keuze.

Heldere afspraken en transparantie over kosten

Om het Keurmerk Uitvaartzorg te meten, wordt er gewerkt met de zogenaamde ‘zes zekerheden’. Dit zijn zes concrete punten rondom het regelen van de uitvaart, waar het uitvaartcentrum zich aan moet houden.

1: Heldere afspraken over uitvoering

De afspraken die over de uitvaart worden gemaakt, moeten voor beide partijen helder zijn. Ze worden schriftelijk vastgelegd, zodat er geen misverstanden over kunnen ontstaan.

2: Transparante kostenbegroting

Een uitvaart is een kostbare aangelegenheid. Als de overledene een uitvaartverzekering had, kan de uitvaart hier deels van worden betaald. Een afspraak van het Keurmerk Uitvaartzorg is dat het kostenplaatje transparant is en ook schriftelijk wordt vastgelegd.

3: Goede organisatie van de uitvaart

Wanneer je kiest voor een uitvaartcentrum met het Keurmerk Uitvaartzorg, kun je ervanuit gaan dat de uitvaart van begin tot eind goed en zorgvuldig wordt geregeld.

4: Bekwaam personeel

Het personeel dat bij het uitvaartcentrum werkt, is bekwaam en is opgenomen in het Register Uitvaartverzorgers. Uitvaartverzorgers in dit register hebben het Nationaal Vakexamen Uitvaartzorg behaald en volgen daarnaast nascholingen om op de hoogte te blijven van alles in het vakgebied.

5: Doelmatige klachtenafhandeling

Wanneer er een klacht wordt ingediend, wordt dit serieus opgepakt en wordt geprobeerd de klacht af te handelen. Lukt dit niet, kan de Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen worden ingeschakeld.

6: Klanttevredenheidsonderzoek

Een belangrijke graadmeter van de kwaliteit van het uitvaartcentrum is hoe tevreden klanten zijn die voor dit uitvaartcentrum hebben gekozen. Uitvaartondernemingen aangesloten bij Stichting Keurmerk Uitvaartzorg doen dan ook regelmatig een klanttevredenheidsonderzoek. Minimaal één keer per jaar moeten deze resultaten bekeken worden en wordt er actie ondernomen waar nodig.

Vorig artikel

Heb jij vragen over jouw ziektekostenverzekering?

Volgend artikel

Mogelijkheden met de as van een overledene

Meer van Blog